مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

رعایت اخلاق حرفه‌ای ، شاه کلید رفع مشکلات حوزه مهندسی است

| ۲۰:۰۷:۴۱ | ۲۵ / آذر / ۱۳۹۶ |
شناسه خبر: MTA

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع اخلاق حرفه‌ای شاه کلید رفع مشکلات ما در حوزه مهندسی است که به نظر می رسد بسیاری از مشکلات اساسی مهندسی ما می‌توانند با نهادینه شدن این موضوع مهم در جامعه مهندسی برطرف شود .

 

رعایت اخلاق حرفه‌ای ، شاه کلید رفع مشکلات حوزه مهندسی است

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: موضوع رعایت  اخلاق حرفه‌ای شاه کلید رفع مشکلات ما در حوزه مهندسی است که به نظر می رسد بسیاری از مشکلات اساسی مهندسی ما می‌توانند با نهادینه شدن این موضوع مهم در جامعه مهندسی برطرف شود .

مهندس حامد مانی فر مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت : دبیرخانه دائمی اخلاق مهندسی از سوی وزارت راه و شهرسازی به  استان قم محول شده تا از طریق اداره کل راه و شهرسازی قم و  همکاری سایر مراجع استانی پیگیری های لازم در این زمینه صورت گیرد که به دنبال آن اولین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان به میزبانی استان قم برگزار می شود .

وی اظهار داشت: انتظار ما از دبیرخانه های دائمی صرفاً برگزاری همایش ها نیست بلکه این دبیرخانه ها می بایست موضوعاتی که به آنان محول شده است را به صورت مستمر مورد پیگیری قرار دهند و فضای گفتگو را در بین حرفه مندان و جامعه باز کنند و حرفه مندان را نسبت به این موضوعات حساس نموده و مطالبه‌گری های اجتماعی را افزایش دهند .

وی عنوان کرد :اخلاق موضوع فراگیرتری نسبت به سایر موضوعاتی است که دبیرخانه آن در برخی از استانها دایر شده است ؛  و موضوع اخلاق کاملاً اجتماعی است و گروه‌های مختلف مردم را در بر می گیرد که امیدواریم این همایش که با پیگیری های دفتر امور مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین حمایت های استانداری قم ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و اداره کل راه و شهرسازی قم ترتیب داده شده است بتواند گام موثری در راستای نهادینه ساختن موضوع اخلاق مهندسی در جامعه مهندسان بردارد.

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابراز داشت: اخلاق حرفه‌ای یعنی اینکه ما می توانیم خود کنترلی داشته باشیم و هرگونه اقدام و تصمیمی که اختیارش با ما باشد و ما در انجام دادن و یا ندادن آن مختار هستیم می ‌بایست با رعایت بسیاری از جوانب امر صورت پذیرد که این جوانب می تواند مواردی همچون  رعایت عدالت ، توجه به حقوق دیگران ، توجه به حقوق فردی و پرهیز از تصمیم گیری هایی که در تعارض با منافع ملی است باشد .

مانی فر عنوان کرد: اخلاق حرفه‌ای و اخلاق فردی تفاوت دارد؛ اخلاق حرفه‌ای شاخه‌ای از اخلاق اجتماعی است در اخلاق فردی دامنه اختیارات گسترده است و ما مخاطبان را آزادانه انتخاب می‌کنیم و این رفتار از سوی ما آزادانه صورت می‌گیرد و دیگران نیز الزامی به پذیرفتن رفتارهای شخصی افراد ندارند در حالی که در اخلاق حرفه‌ای نمی‌توان بر اساس معیارهای فردی رفتار کرد و در حقیقت آیین نامه ها، چارچوب ها و ضوابط تعیین کننده هستند و حرفه مندها باید نسبت به این اسناد بالادستی پاسخگو باشند

رفتار حرفه‌ای باید راندمان کار را افزایش دهد و در تعارض با منافع نباشد

وی افزود : رفتار حرفه‌ای باید راندمان کار را افزایش دهد و در تعارض با منافع نباشد ، عدالت و انصاف را در نظر بگیرد و ما نیز باید به گونه‌ای تصمیم بگیریم که از دیگران انتظار داریم آن تصمیم را برای ما اتخاذ کنند.

مانی فر خاطرنشان کرد : مردم نیز نباید از حرفه مندان بر مبنای معیار و نیازهای شخصی تقاضاهایی داشته باشد بلکه ملاک عمل می بایست بر اساس قوانین و ضوابط باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعتقاد چندانی به بومی‌سازی اخلاق مهندسی نداریم افزود : در اخلاق عمومی حتماً به عرف جامعه و هنجارهای جامعه  باید توجه ‌شود اما در عرصه اخلاق حرفه ای ، بومی سازی ضرورت چندانی پیدا نمی کند.

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد : در عرصه های تخصصی اخلاق ، بحث بومی و غیربومی مطرح نیست و ما به شخصه اعتقادی به بومی‌سازی اخلاق مهندسی نداریم چرا که معتقدیم همه جوامع دوست دارند ساختمانی با کیفیت داشته باشند و آخرین روش ها و متدهای  در آن رعایت شده باشد و باید توجه داشت که در همه دنیا دریافت رشوه نکوهش شده است و عملی غیر اخلاقی به شمار می رود .

وی اضافه کرد :ما حتی در مقررات ملی ساختمان هم نمی‌توانیم به سمت بومی سازی حرکت کنیم چراکه به عنوان نمونه مقاومت های بتن و یا جوش در همه دنیا مشخص است و آن چیزی که تاثیر گذار است شرایط زمین و نحوه ساخت است که  این امر طراحی ها را متفاوت می کند و به عبارت دیگر کد های تخصصی خیلی تغییر پذیر نیستند و اتفاقا باید جهانی باشند.

اخلاق حرفه‌ای را باید در چهارچوب هایی تعیین کرد و آیین نامه ها و منشورهای اخلاقی باید نگاشته شود

مانی فر در خصوص راهکارهای نهادینه سازی موضوع اخلاق مهندسی اظهار داشت: اخلاق حرفه‌ای را باید در چهارچوب هایی تعیین کرد و آیین نامه ها و منشورهای اخلاقی باید نگاشته شود تا آن را در بین همه افراد جامعه منتشر کنیم و افراد نسبت به این موارد مطلع باشند و در حقیقت آگاهی عموم مردم در این عرصه می بایست افزایش دهیم .

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد : کسانی که وظیفه رسیدگی به تخلفات را دارند می بایست با قاطعیت با تخلفات برخورد کنند و اخلاق‌مدارانه قضاوت داشته باشند و معیار های شخصی و سایر موارد غیرقانونی را در کار دخالت  ندهند به عنوان نمونه نباید شوراهای انتظامی و یا اعضای هیات مدیره سازمان ها در بررسی پرونده های مهندسان متخلف ، این نگاه را داشته باشد که فرد خاطی از همکاران است و باید از وی حمایت شود.

 وی بیان داشت: رعایت اخلاق حرفه ای موجب می شود تا اعتماد جامعه نسبت به قشر مهندسین افزایش پیدا کند این امر نیز می‌تواند در درازمدت در بازار کار و اشتغال مهندسی تاثیر مثبتی بگذارد.

وی عنوان کرد : برگزاری همایش هایی همانند همایش اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان و شناسایی افرادی که در حوزه اخلاق مهندسی فعالیت داشتند و بهره‌برداری از نظریات صاحبنظران و پایمردی کردن بر روی معیارها و اصول اخلاق مهندسی  می‌تواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

الگوهای اخلاق مهندسی را باید به سایر مهندسان و جامعه معرفی کنیم

مانی فر با بیان اینکه الگوهای اخلاق مهندسی را باید به سایر مهندسان و جامعه معرفی کنیم افزود؛ تجلیل از مهندسین که دارای اخلاق حرفه ای هستند موجب می شود تا افراد نسبت به رفتارهای خود این احساس را داشته باشند که رفتار شایسته و خدمات آنان از سوی جامعه دیده می شود و همین امر موجب ایجاد انگیزه می شود و مهندسان جوان نیز این قبیل افراد را الگوی خود قرار می دهند و تلاش می کنند تا مسیری که آنان طی کرده اند ادامه دهند و از طرفی جامعه نیز پی خواهد برد افرادی که نسبت به رعایت مسائل اخلاقی و حرفه ای به ارزش ها پایبند هستند با دیگرانی که این مسائل اهمیت چندانی برایشان ندارد تفاوت دارد.

مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع اخلاق حرفه‌ای شاه کلید رفع مشکلات ما در حوزه مهندسی است که به نظر می رسد بسیاری از مشکلات اساسی مهندسی ما می‌توانند با نهادینه شدن این موضوع مهم در جامعه مهندسی برطرف شود .

مانی فر با بیان اینکه وقتی زلزله‌ای رخ می دهد بسیاری از نگاه ها به سمت کسانی می رود که این بناها را ساختند افزود: مهندسان می بایست در قبال فعالیت های حرفه ای خود مسئولیت پذیر باشند و بسیاری از جوامع قانونمدار در حقیقت تافته جدا بافته ای از دیگران نیستند بلکه صرفا به عمل به قانون و نیز جدیت مسئولان بر اجرای درست قانون این جایگاه را برایشان فراهم آورده است.

کیمیا سامانه